Raty
ROZKŁADANIE ZALEGŁOŚCI NA RATY/ODROCZENIE TERMINU PŁATNOŚCI
Uchwała Nr XIV/348/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Miastu Łodzi lub jego jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu uprawnionego do udzielania tych ulg
1. Podanie dłużnika o rozłożenie zaległości na raty powinno wskazywać, w jakiej wysokości rata jest możliwa do spłaty. Należy uświadomić osobie zadłużonej, że podpisanie porozumienia ratalnego oznacza comiesięczne wpłaty kwoty rat + bieżące opłaty za lokal.
2. Maksymalna liczba rat to 48 (4 lata).
3. Porozumienie ratalne jest korzystne dla dłużnika, ponieważ zatrzymuje naliczanie odsetek od zadłużenia podstawowego.
4. Rozkładając zadłużenie na raty dopasowane do możliwości finansowych dłużnika możemy jednocześnie odroczyć termin płatności pozostałej kwoty zadłużenia, będącej różnicą pomiędzy kwotą rozłożoną na raty i zadłużeniem ogółem - do daty płatności ostatniej raty określonej w zawartej ugodzie.
5. Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać dane dłużnika, oraz wszystkich pełnoletnich osób współodpowiedzialnych za zadłużenie (w tym numer PESEL, numer telefonu, ewentualnie adres mailowy), adres lokalu którego dotyczy wniosek, wysokość deklarowanej miesięcznej raty ugody i datę do której raty mają być płatne. Należy ponadto wskazać przyczynę powstania zaległości, oraz przedstawić swoją obecną sytuację życiową i finansową, która uzasadnia składany wniosek.
6. Wymaganym załącznikiem do wniosku o rozłożenie zaległości na raty jest oświadczenie majątkowe (załącznik do uchwały Nr XIV/348/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r.). Wypełnione oświadczenie należy złożyć wraz z dokumentami potwierdzającymi aktualną sytuację finansową wnioskodawcy (uzyskiwane dochody przez wszystkie pełnoletnie osoby zamieszkujące w lokalu, w tym: zaświadczenia z zakładu pracy o wysokości dochodów za ostatnie 3 miesiące, lub decyzja o pobieraniu świadczenia: emerytury, renty bądź zasiłku chorobowego, w przypadku pozostawania bez pracy decyzja z P.U.P. o rejestracji jako osoba bezrobotna, w sytuacji korzystania z pomocy M.O.P.S. zaświadczenie o otrzymanej pomocy finansowej w ostatnich 2 latach, deklaracje PIT składane do Urzędu Skarbowego za ostatnie 2 lata, ponadto decyzje i orzeczenia o świadczeniach otrzymywanych na rzecz dzieci – w tym alimenty, 800+ i świadczenia rodzinne, a także wykazać stałe miesięczne koszty utrzymania gospodarstwa domowego – ostatnie opłacone faktury za energię elektryczną, gaz, telefon, internet itp.).
7. Można równocześnie podpisać porozumienie o ratalnej spłacie zadłużenia oraz porozumienie w sprawie spłaty zadłużenia w formie świadczenia rzeczowego (odpracowanie).